jeudi 2 mai 2013

Du Vocab

 
Some random vocabulary which cropped up in last week's lesson...........
 
un oiseau (bird)
 
 
une mouette (seagull)
 
C'est la mouette qui nous a rendu visite à Llandudno. La voilà devant la fênetre.
 
 
 
le château de Conwy
 
 
un aigle

 
un toit
 
 
le facteur
 
Not to be confused with...........
 

..........la facture (bill, invoice)
 
 
 
 
 
le chien mord la jambe du monsieur 
 
mordre (reg RE) = to bite

mercredi 1 mai 2013

Qui veut du gâteau?

Oui, si'il te plaît, moi j'en veux!

On the last lesson of the spring term Judith brought us a delicious cake which she had made the previous day at Betty's Café Cookery School. The cake was made with berries (les fruits de bois) and lemon curd (la tartinade au citron)
 
Le gâteau aux fruits de bois et à la tartinade au citron

Merci Judith, c'était délicieux! 
 
 
Below are some photos of Linda, Judith and Julian playing the reflexive verb game and learning about art at the same time. 
 
Qu'est-ce que c'est?
 
 
Il faut le mettre là
 

Voilà c'est ça!

 


mardi 30 avril 2013

Pronouns - Part 6: Which Order?

Q: When you use more than one pronoun in a sentence, which order do you put them in?

A: You always use them in the following order: 

                          1            2           3            4            5
                    me         le          lui           y           en
                    te          la          leur
                    se          les
                    nous
                    vous


Par exemple:

 
PRESENT TENSE
Il donne un pourboire à la serveuse
 
Il le lui donne
 
PERFECT TENSE
Il a donné un pourboire à la serveuse 
 
Il le lui a donné
 
 
 
Exemple 1
La professeur dit aux élèves, "Est-ce que je vous ai donné les devoirs?"
 
Les élèves répondent, "Oui, vous nous les avez donnés"
 
Exemple 2
La professeur dit, "Combien de devoirs est-ce que je vous ai donné?
 
Les élèves répondent, "Vous nous en avez donné deux" 
 

vendredi 5 avril 2013

Pronouns - Part 5: en

En = of it, of them, some

en is an indirect object pronoun, so there are no past participles agreements 


 
 
Combien d'oeufs y a-t-il?
How many eggs are there?
 
 
Il y en a cinq
There are five 
  
In French, you can't just say, 'there are five' you have to say 'there are five of them'.
  

Elle a 30 ans?
Is she 30 years old

Non elle en a 36
No, she's 36
 
(A literal translation would be: Does she have 30 years? No she has 36 of them)
 
 
De (du, de la, de l', des) are replaced with en
 
Exemple:
 
 
Vous prenez du sucre?
Do you take sugar?
             
 
 Oui j'en prends
Yes I do
(literally, I take some)
 
Non je n'en prends pas
No I don't 
 
 
 
Captain Von Trapp - Il a beaucoup d'enfants?
Does Captain Von Trapp have a lot of children?

 
Oui, il en a beaucoup
Yes he has a lot (of them)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pronouns - Part 4: y

y = there

 Y is also an indirect object pronoun therefore, there are no past participle agreements.


 

         
PRÉSENT
Je vais à la piscine
 I go to the swimming pool 
 
J'y vais
I go there

PASSÉ COMPOSÉ
 Je suis allé à la piscine
I went to the swimming pool

J'y suis allé
I went there
 
 
 
PRÉSENT
Ils vont au restaurant
They go to the restaurant

Ils y vont
They go there


PASSÉ COMPOSÉ
Ils sont allés au restaurant
They went to the restaurant
 
Ils y sont allés
They went there
 
children,cooking,families,food,food preparations,girls,granddaughters,grandmothers,grandparents,households,kitchen tools,kitchens,persons,utensils,women
PRÉSENT
Nous préparons le dîner dans la cuisine
We prepare dinner in the kitchen
 
Nous y préparons le dîner
We prepare dinner there

PASSÉ COMPOSÉ
Nous avons préparé le dîner dans la cuisine
We prepared dinner in the kitchen

Nous y avons préparé le dîner
We prepared dinner there


 
 
 
 

mercredi 13 mars 2013

Pronouns - Part 3: Direct and Indirect Object Pronouns

Using Direct and Indirect Object Pronouns together

The order is always thus:

                                 1             2
                                 le (l')       lui
                                 la (l')       leur
                                 les
 
PRESENT TENSE
La serveuse donne le café au monsieur
The waitress gives the coffee to the gentleman
 
La serveuse le lui donne
The waitress gives it to him
 
 
PERFECT TENSE
La serveuse a donné le café au monsieur
The waitress gave the coffee to the gentleman
 
La serveuse le lui a donné
The waitress gave it to him
 
 
 
PRESENT TENSE
 
La grand-mère prépare la soupe pour sa petite-fille
Grandmother prepares the soup for her granddaughter
 
La grand-mère la lui prépare
Grandmother prepares it for her
 
 

PERFECT TENSE
La grand-mère a préparé la soupe pour sa petite-fille
Grandmother prepared the soup for her granddaughter  
 
La grand-mère la lui a préparée
Grandmother prepared it for her


PRESENT TENSE

La professeur donne les devoirs aux élèves
The teacher gives the homework to the pupils

La professeur les leur donne
The teacher gives it to them (...gives them it)


PERFECT TENSE

La professeur a donné les devoirs aux élèves
The teacher gave the homework to the pupils

La professeur les leur a donnés
The teacher gave it to them (...gave them it)


PRESENT TENSE
Le monsieur dit.....
The gentleman says.....
"La serveuse me donne le café"
The waitress gives the coffee to me / The waitress gives me the coffee
PERFECT TENSE
Le monsieur a dit....
The gentleman said....
La serveuse me l'a donné 
The waitress gave it to me 
PRESENT TENSE

La grand-mère dit à sa petite-fille....
Grandmother says to her granddaughter.....
"Je te prépare la soupe"
I am preparing the soup for you
 
 
 
PERFECT TENSE
 
La grandmère a dit à sa petite-fille...
Grandmother said to her grand-daughter....
J'ai préparé la soupe pour toi
I prepared the soup for you
 
 Je te l'ai préparée
I prepared it for you
 
 
PRESENT TENSE

La professeur dit aux élèves....
The teacher says to the pupils...
"Je vous donne les devoirs"
I am giving you the homework
 
Je vous les donne
I am giving it to you
PERFECT TENSE
La professeur a dit aux élèves....
The teacher said to the pupils....
Je vous ai donné les devoirs
I gave you the homework
 
Je vous les ai donnés
I gave it to you
PRESENT TENSE
Les élèves disent à la professeur.....
The pupils say to the teacher...
"Vous nous donnez les devoirs"
You are giving us the homework
 
Vous nous les donnez
You are giving it to us
PERFECT TENSE
Les élèves ont dit à la professeur....
The pupils said to the teacher....
Vous nous avez donné les devoirs
You gave us the homework
 
Vous nous les avez donnés
You gave it to us
 
PRESENT TENSE
 Il vend des chaussures à la dame
He sells the lady some shoes
 
Il les lui vend
He sells them to her
 
 
PERFECT TENSE
Il a vendu des chaussures à la dame



He sold the lady some shoes
Il les lui a vendues
He sold them to her

 

 



 
 
 

mardi 12 mars 2013

Pronouns - Part 2: lui, leur

In this post we are going to look at Indirect Object Pronouns:
 
lui   = to (for) him or her
leur = to (for) them 
 

With indirect object pronouns, there are no past participle agreements 
 
 
 
PRESENT TENSE 
La serveuse donne le café au monsieur
The waitress gives the coffee to the gentleman /... gives the gentleman the coffee  
 
La serveuse lui donne le café
The waitress gives the coffee to him / The waitress gives him the coffee
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
 
La serveuse a donné le café au monsieur
The waitress gave the coffee to the gentleman
 
La serveuse lui a donné le café
The waitress gave him the coffee
 
 
 
PRESENT TENSE
 
La grand-mère prépare la soupe pour sa petite-fille
Grandmother prepares the soup for her granddaughter
 
La grand-mère lui prépare la soupe
Grandmother prepares the soup for her
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
La grand-mère a préparé la soupe pour sa petite-fille
Grandmother prepared the soup for her granddaughter
 
La grand-mère lui a préparé la soupe
Grandmother prepared the soup for her 
 
 
 
 PRESENT TENSE
 
La professeur donne les devoirs aux élèves
The teacher gives the homework to the pupils 
 
La professeur leur donne les devoirs
The teacher gives the homework to them / The teacher gives them the homework
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
La professeur a donné les devoirs aux élèves
The teacher gave the homework to the pupils
 
 La professeur leur a donné les devoirs
The teacher gave them the homework
 
 
 
me (m')    =  to (for) me
te (t')       =   to (for) you (singular, familiar)
nous         =   to (for) us
vous         =  to (for) you (plural, polite) 
 
 
PRESENT TENSE
 
Le monsieur dit.....
The gentleman says.....  
"La serveuse me donne le café"
The waitress gives the coffee to me / The waitress gives me the coffee
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
 
Le monsieur a dit....
The gentleman said....
 La serveuse m'a donné le café
The waitress gave me the coffee
 
 
 
PRESENT TENSE
 
La grand-mère dit à sa petite-fille....
Grandmother says to her granddaughter.....
"Je te prépare la soupe"
I am preparing the soup for you
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
 
La grand-mère a dit à sa petite-fille....
Grandmother said to her granddaughter....
 
Je t'ai préparé la soupe
I prepared the soup for you 
 
 
 PRESENT TENSE
 
La professeur dit aux élèves....
The teacher says to the pupils...
"Je vous donne les devoirs"
I am giving you the homework
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
 
La professeur a dit aux élèves....
The teacher said to the  pupils.... 
 Je vous ai donné les devoirs
I gave you the homework
 
 
 PRESENT TENSE
 
Les élèves disent à la professeur.....
The pupils say to the teacher...
"Vous nous donnez les devoirs"
You are giving us the homework
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
 
Les élèves ont dit à la professeur....
The pupils said to the teacher....
Vous nous avez donné les devoirs
You gave us the homework 
 
To telephone someone in French is téléphoner à.  If a verb is followed by à then you need to use an indirect object pronoun
 
Exemple:
 PRESENT TENSE
David Cameron téléphone à Barack Obama
David Cameron telephones Barack Obama
 
David Cameron lui téléphone
David Cameron telephones him 
 
 
PERFECT (PAST) TENSE
David Cameron a téléphoné à Barack Obama
David Cameron telephoned Barack Obama
 
David Cameron lui a téléphoné
David Cameron telephoned him